22 ژوئن 2022- یک مطالعه ی جدید از محققان دانشکده ی پزشکی فاینبرگ در دانشگاه Northwestern نشان داد که در نمونه ای از مردان و زنان مسن 63 تا 84 سال، احتمال چاقی، فشار خون بالا و دیابت در افرادی که در هنگام خواب در طول شب در معرض هر میزان نور قرار داشتند، در مقایسه با بزرگسالانی که در طول خواب شبانه در معرض هیچ نوری نبودند، بطور قابل توجهی بیشتر بود.

این یک مطالعه واقعی (نه تجربی) بود که در آن قرار گرفتن افراد در معرض نور در طول شب با دستگاهی که به مچ دست آنها بسته می شد، طی هفت روز ردیابی و اندازه گیری شد .این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض هر مقدار نور در شب با چاقی بیشتر، فشار خون بالا (هایپرتنشن) و دیابت در میان افراد مسن مرتبط است. نتایج این تحقیق در مجله SLEEP منتشر شد.

دکتر Minjee Kim، نویسنده ی راهبر این مقاله، استاد نورولوژی در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه نورث وسترن و پزشک  Northwestern Medicine، گفت: چه از طریق تلفن هوشمند، چه روشن ماندن تلویزیون در طول شب یا آلودگی نوری در یک شهر بزرگ، ما در میان تعداد زیادی منبع نور مصنوعی زندگی می کنیم که در تمام 24 ساعت شبانه روز وجود دارند. افراد مسن در حال حاضر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند، بنابراین ما می خواستیم ببینیم که آیا تفاوتی در فرکانس این بیماری ها در ارتباط با قرار گرفتن در معرض نور در شب وجود دارد یا خیر؟

محققین مطالعه از این که متوجه شدند فقط کمتر از نیمی از 552 شرکت کننده در این مطالعه، به طور مداوم یک دوره پنج ساعته ی تاریکی کامل را در طول 24 ساعت داشتند، شگفت زده شدند. بقیه ی شرکت‌کنندگان حتی در تاریک‌ترین دوره‌های پنج ساعته در طی 24 ساعت، که معمولاً در نیمه ی خواب شبانه‌ ی آنها بود، در معرض نور قرار داشتند.

از آنجایی که این یک مطالعه مقطعی بود، محققان نمی‌دانند که آیا چاقی، دیابت و فشار خون بالا، باعث می‌شود افراد با چراغ روشن بخوابند یا اینکه نور در ایجاد این بیماریها نقش داشته است. افراد مبتلا به این بیماریها ممکن است بیشتر در نیمه شب از دستشویی استفاده کنند (با چراغ روشن) یا ممکن است دلیل دیگری برای روشن نگه داشتن چراغ داشته باشند. فردی که به دلیل دیابت دچار بی حسی پا(نوروپاتی) است، ممکن است بخواهد یک چراغ خواب را روشن نگه دارد تا از خطر افتادن خود جلوگیری کند.

دکتر Phyllis Zee، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، رئیس بخش پزشکی خواب در Feinberg و پزشک Northwestern Medicine، گفت: مهم است که افراد از قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب اجتناب کنند یا آن را به حداقل برسانند.

دکتر Zee و همکارانش در حال بررسی یک مطالعه ی مداخله ای هستند تا بررسی کنند که آیا بازیابی چرخه طبیعی نور- تاریکی نتایج سلامتی مانند عملکرد شناختی را بهبود می بخشد یا خیر.

دکتر Zee نکاتی را برای کاهش نور در هنگام خواب توصیه کرد:

·        چراغ ها را روشن نکنید. اگر نیاز دارید که یک چراغ روشن داشته باشید (که ممکن است افراد مسن برای ایمنی آن را بخواهند)، از یک لامپ کم نور نزدیکتر به زمین استفاده کنید.

·        رنگ مهم است. نور کهربایی یا نور قرمز/نارنجی مغز را کمتر تحریک می کند. از نور سفید یا آبی استفاده نکنید و آن را از فرد خوابیده دور نگه دارید.

·        اگر نمی توانید نور فضای باز را کنترل کنید، از پرده های ضخیم که از ورود نور به اتاق خوابتان جلوگیری می کنند یا ماسک های چشم، استفاده کنید. یا محل تخت خود را عوض کنید تا نور بیرون به صورت شما نتابد.

شرکت کنندگان در مطالعه چه کسانی بودند؟

شرکت کنندگان در این مطالعه، ابتدا در پروژه ی انجمن قلب شیکاگو برای تشخیص بیماری قلبی در محل کار(CHA)، یک برنامه بهداشت عمومی و مطالعه اپیدمیولوژیک که در سال های 1967-1973 برای شناسایی بزرگسالان پرخطر برای بیماری های قلبی در محل کار در سراسر منطقه شیکاگو انجام شد، ثبت نام کرده بودند. این مطالعه شامل بررسی دقیق عوامل خطر شناخته شده برای بیماریهای قلبی بود.

تقریباً 40 سال بعد (2007 تا2010)، دکتر Zee و دکتر مارتا داویگلوس، که اکنون استاد مدعو پزشکی پیشگیرانه در فاینبرگ است، یک مطالعه جداگانه با نام "مطالعه پیری سالم شیکاگو(CHAS)" با 1395 بازمانده از مطالعه ی اولیه CHA انجام دادند. افرادی که موافقت کردند در مطالعه ی پیری سالم شیکاگو شرکت کنند، تحت بررسی دقیق دیگری برای فشار خون، وزن، قد، کلسترول، گلوکز و سایر عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی قرار گرفتند. علاوه بر این، آنها دستگاه اکتیگرافی[1] را به مدت هفت روز روی مچ دست غیر غالب خود بستند و یک دفترچه ی روزانه خواب را در طی 7 روز پر کردند. اندکی بیش از نیمی از دستگاه های اکتیگرافی مورد استفاده، ظرفیت اندازه گیری نور را داشتند که اساس این مطالعه جدید را تشکیل می داد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220622/Light-exposure-at-night-linked-to-obesity-hypertension-and-diabetes-among-older-adults.aspx

 



[1]actigraphy device